REC - Moneda Ciutadana

Torna a Fitxes de bones pràctiques

REC - Moneda Ciutadana

Necessitat col·lectiva

La necessitat detectada és la d’enfortir i potenciar el comerç de proximitat com a motor de l’economia al Districte, en concret als barris de Roquetes i Verdum. Aquesta necessitat és una evidència en aquest territori, però també a d'altres zones de la ciutat, a on la predominància de les grans superfícies i la compra online va en detriment del comerç local de proximitat. Per donar-hi resposta, es volen impulsar serveis atractors per a nous comerços i generar serveis per a la millora de l’atenció i la qualitat, com poden ser la creació d’iniciatives d’ESS per a la distribució de productes i aliments des de la proximitat. A més, s'aposta per promoure la transició del comerç de proximitat cap a pràctiques més sostenibles que permetin, alhora, atreure nous clients, contribuint a l'enfortiment de l'economia local de la zona d'intervenció.


L'eina que es farà servir per contribuir a donar resposta a aquesta necessitat és la moneda complementària REC, un sistema de pagament digital exclusiu del comerç local que ja porta des de 2018 circulant al barri de Roquetes. Durant els últims anys el REC ha anat evolucionant cap a una eina de sensibilització de la ciutadania sobre la importància del comerç local i la necessitat de canviar els nostres hàbits de consum cap a formes de consum més sostenibles i compromeses amb la comunitat. En el marc d'aquest projecte es vol promoure l'ús d'aquesta eina tant a comerços com a veïns i veïnes del barri per tal de contribuir a la cohesió i reforç del teixit econòmic local.

Objectius i accions

Els objectius concrets més rellevants d'aquest projecte i les accions que es duran a terme per assolir aquest objectius són:

  • Donar a conèixer el REC a la ciutadania per tal d'acostar els veïns i veïnes al comerç local del seu barri. Es presentarà el REC a diferents entitats i col·lectius veïnals per tal de donar a conèixer l'eina i potenciar-ne l'ús.
  • Donar a conèixer els comerços del barri entre els veïns i veïnes i generar vincles que provoquin un canvi d'hàbits de consum cap al comerç local. Difondre a través de xarxes socials informació sobre els comerços del barri, per tal d'oferir una visió més propera de les persones que ofereixen els seus serveis a la comunitat.
  • Promoure campanyes de sensibilització amb incentius per l'ús del REC que reverteixin directament en l'economia local del barri. Difondre a través de diferents canals (xarxes, correu electrònic,...) les campanyes de promoció que estiguin actives per tal de fomentar-ne l'ús.
  • Detectar necessitats del comerç local al barri per tal d'analitzar aquelles que poden tenir una resposta des de la Comunalitat. Realització de visites als comerços del barri per conèixer millor les necessitats del dia a dia i compartir la informació amb la comunalitat per tal d'analitzar si s'hi pot donar resposta de manera que tingui un impacte positiu al territori.
     
Comunitat

Els principals actors del projecte són:

  • Taula de Canvi: cooperativa, òrgan de governança de la moneda REC format per comerços i entitats que en formen part. Dona suport i visibilitat a les activitats realitzades.
  • Xarxa de comerços del barri de Roquetes. Alt grau d'implicació i participació en l'impuls de la moneda REC, fent difusió als seus clients i clientes per tal que en facin ús.
  • Associació de comerços de Roquetes. Alt grau d'implicació i participació en la difusió de les iniciatives portades a terme per la comunalitat, que hi dona solidesa i augmenta la confiança i interès dels comerços associats.
  • Centre Ton i Guida: alta predisposició per al suport en la cessió d'espais per a les activitats i la difusió del projecte.
  • Dinamitzadores comercials: que donen suport a la difusió d'activitats i al contacte amb els diferents establiments per tal d'arribar-hi de forma més senzilla i comparteixen informació clau en la detecció de necessitats del territori.
Governança

El REC, com a moneda ciutadana, està governat per la ciutadania amb l’acompanyament inicial de l’Ajuntament de Barcelona i de l’associació NOVACT. Sota la denominació “TAULA DE CANVI SCCL”, es constitueix una societat cooperativa de persones consumidores i usuàries, amb la consideració legal d’entitat sense ànim de lucre i subjecta als principis i disposicions de la Llei de Cooperatives de Catalunya, Llei 12/2015, del 9 de juliol.
 

La TAULA DE CANVI SCCL, implementa un Sistema d’Intercanvi Ciutadà REC  (Recurs Econòmic Ciutadà) com a mitjà de pagament que permet realitzar transaccions entre les persones, les entitats i les empreses que l’accepten.
Els objectius principals són:

  • Facilitar el creixement del nombre d’usuàries consumidores d’aquest mitjà de pagament perquè esdevingui una eina innovadora de transformació social.
  • Desenvolupar les activitats necessàries per afavorir la informació, formació i defensa dels drets de les persones sòcies consumidores i usuàries de la moneda i sistema REC.
  • Subministrar i comercialitzar els productes i prestar els serveis necessaris per a l’ús del REC, així com la prestació de serveis i distribució de productes relacionats.
     
Arrelament i compromís territorial

El REC és una moneda que circula al barri de Roquetes des de 2018 i que ha mantigut durant aquests anys el seu compromís de permanència al territori com a una eina útil de dinamització social i comercial. Durant aquests anys s'han impulsat, amb el suport de l'Ajuntament de Barelona, diverses campanyes de sensibilització per tal d'apropar comerç local i ciutadania. 
 

Les necessitats del territori es detecten i recullen mitjançant:

  • Visites directes als diferents establiments comercials. Les visites relacionades amb aspectes de funcionament de la moneda REC serveixen també per detectar necessitats individuals i col·lectives dels comerços.
  • Trobades amb les associacions de comerciants: Que comparteixen les necessitats expressades pels membres de l'associació.
  • Dinamitzadores comercials: que estan en contacte permanent amb els establiments i recullen i analitzen les seves necessitats.

Tota aquesta informació es comparteix en el marc de la Comunalitat Urbana de 9Barris per intentar donar-hi resposta des dels recursos identificats i, al mateix temps, informar als diferents actors de l'existència d'aquesta Comunalitat com un espai de trobada a on poden acudir per plantejar els diferents reptes del territori i del seu dia a dia per poder trobar solucions conjuntes.

Intercooperació i desenvolupament econòmic

L'objectiu principal del REC és promoure un desenvolupament econòmic local posant les relacions entre les persones al centre i generant cohesió social als barris. Això s'aconsegueix a través de la cooperació amb altres projectes locals que estan presents al barris. Per exemple, la Fundació Pare Manel va pagar part dels sous dels seus empleats en RECS, fent que aquests diners anessin a parar directament a les botigues del barri. També a Nou Barris, al barri de Ciutat Meridiana, el restaurant-escola de ciuna Cruïlla al Punt impulsat per Salesians Sant Jordi promou l'ús del REC al seu establiment a través de diferents promocions als seus clients. Un altre exemple, és la col·laboració establerta amb Cáritas al barri de Besòs Maresme, a on unes famílies usuàries de serveis socials estan rebent ajudes en RECS que van a parar directament a les botigues del barri.


La promoció de l'economia local genera riquesa, que a la seva vegada genera ocupació. Mitjançant aquesta xarxa de col·laboració amb altres projectes locals i la detecció de necessitats als barris, s'espera poder generar ocupació en aquests negocis. En estreta col·laboració amb altres projectes i iniciatives dels barris, es comparteixen les necessitats detectades en els diferents establiments i es busquen solucions dintre de la comunalitat que hi puguin donar resposta i, en alguns casos, generar ocupació que pugui donar resposta a aquestes necessitats.

Impacte i replicabilitat

El REC circula a diferents barris de la ciutat de Barcelona des de l’any 2018, quan va néixer de la mà del projecte B-MINCOME, en què 533 famílies de l’Eix Besòs van rebre durant 13 mesos un 25% del Suport Municipal d’Inclusió mensual en RECS per tal de gastar-lo en els comerços de proximitat que l’acceptaven. L’any 2020 es va posar en marxa, en els mateixos barris, la campanya LI TOCA AL BARRI, en què es bonificava un 15% de les compres fetes en RECS. El setembre de l'any 2022 es va llançar el REC Cultural, una campanya que bonificava un 50% de les recàrregues que es feien en RECS per gastar en el sector cultural de Poble-Sec i Sants. Tots aquests projectes mostren la capacitat de creixement i diversificació de la tecnologia del REC, i com permet abastar tant diferents sectors (ex. Cultura) i àmbits territorials (Eix Besòs, barris de Sants-Montjuïc).


La seva singularitat és el fet que es tracta d'una eina d'innovació social amb una tecnologia que es pot adaptar a les necessitats del territori i que permet mesurar el seu impacte.