La Clota

Torna a Fitxes de bones pràctiques

La Clota

Necessitat col·lectiva

El projecte neix de la voluntat d’ocupar un espai buit en la programació no-oficial del Mercat de Música Viva de Vic. Va desaparèixer un festival que ens va marcar com a persones i teníem la necessitat que hi hagués una continuació o un retorn a les experiències que allà hi havíem viscut. A partir d’aquest primer esdeveniment espontani el setembre del 2016, el col·lectiu es va constituint informalment i formalment i trobem que la recuperació d’espais abandonats és un altre eix del col·lectiu, que se centra en rehabilitar uns espais oberts del barri de les Adoberies de Vic. 

Objectius i accions
  • Potenciar al cultura de base, estant atents a les propostes ciutadanes que es couen al territori proper i donar oportunitats perquè es puguin desenvolupar.
  • Contribuir en generar un entorn cultural nou i divers, descentralitzar i fer de Vic/Osona un territori ric culturalment que canviï la fesomia de la ciutat.
  • Enxarxar comunitats i teixir vincles entre col·lectius de persones tradicionalment separats. 
  • Posar en valor espais en desús i fer entendre, a través de treballar-los, les possibilitats de decisió/participació que té el ciutadà. 
  • Empoderar culturalment i urbanísticament a la gent. 
  • Ser presents en el canvi urbanístic que s’ha de produir al barri de les Adoberies. Formar part de la transformació del barri des dels valors de la cultura de base, de la gestió ciutadana i del poder popular. 

    SERVEIS

  • Programació de concerts.
  • Programació d’activitats en col·laboració amb diferents entitats locals (actualment, per exemple, dins el programa de la Generalitat d’Ocell de Foc).
  • Emissió d’una sèrie de programes de ràdio online sobre diferents temàtiques (llibres, música, cooperativisme, política, societat, internacional...)
Comunitat

1. Junta directiva 

2. Socis i sòcies

3. Col·lectius afins i artistes

El nucli dur està format per 3 joves: Arnau Musach, Marcel Pujols i Roger Sena. Els donen suport tot un seguit de joves voluntaris amb inquietud artística però de formacions variades, des de moda, comunicació audiovisual, estudis literaris, belles arts que ajuden en la dinamització de les activitats.

Governança

Els principals canals de participació són: 

  • Reunions informals entre el nucli dur de l’entitat. 
  • Assemblees obertes a diferents grups per organitzar activitats concretes (Adoberies Fest, La Falca)

La participació és oberta i acollim a tota mena de gent predisposada a col·laborar amb La Clota a l’hora d’organitzar, que ens ha comunicat la seva intenció de fer-ho.

Per promoure la participació intentem establir contacte directe amb la gent que ve a les activitats i propagació d’un discurs obert al públic, en quant a participació. Sempre estem demanant ajuda o animant a la gent a participar dels actes implicant-s’hi.

Arrelament i compromís territorial

Formem part de les activitats relacionades amb el Mercat de Música Viva i el Mercat del Ram, aprofitem Fires i Mercats de Vic per fer-nos-hi un lloc. També som dins d’Ocell de Foc programa de salut mental per joves liderat pel Departament d’Economia Social i Solidària de la Generalitat. Hem estat immersos en campanyes com la del "No Callarem" o en moviments de protesta durant l’època Covid en contra de les mesures. Amb la XES també hi hem col·laborat algunes vegades.

Hem impulsat iniciatives com Adoberies Fest, La Falca, l’Arrel Quadrada, el Riu Méder Ensemble, totes elles vinculades al territori i amb la finalitat última de dinamitzar-lo culturalment i social.

Les vies que tenim per detectar les necessitats i demandes del territori són: l'observació del dia a dia, intentar moure’ns per ambients diferents, parlar amb gent diferent i entendre els canvis que es produeixen a la nostra societat. Sumar gent diversa dins el col·lectiu és una manera també d’escoltar la ciutadania. 


 

Intercooperació i desenvolupament econòmic

 D’entre els col·lectius/persones amb qui hem treballat n’hi ha alguns amb un pes específic dins la història de La Clota perquè estem més avesats a col·laborar o perquè realment han suportat un gruix important de les activitats/continguts que hem fet. Aquests col·lectius són: La Fàbrica dels Somnis, Aurora Coop, Dies d’agost, Jazz Cava, Associació Tapís i l’Ajuntament de Vic.

Alguns dels altres col·lectius amb qui hem col·laborat: ACVIC, El Casino de Vic, Festa Major Jove, Remei Reviu, Els Vespres Malgastats, Vicjove, Fires i Mercats, Associació de Ghanesos, Amic Amazigh, Museu Episcopal, Fira Alternativa de Sant Pol de Mar, Cal Suís, Indian Runners, Festival Protesta, Fundació Puigporret.

A més de moure’ns des de l’activisme cultural, des dels últims anys també el combinem amb la producció radiofònica (a través de RàdioClota) i la vessant educativa a través de tallers. Aquestes activitats han permès reconèixer els perfils professionals de les persones que estem involucrades al col·lectiu i en segons quines ocasions, treure'n un benefici econòmic per suportar les despeses de l'entitat.  
 

Impacte i replicabilitat

El projecte és sostenible gràcies a la dedicació desinteressada del grup motor de la Clota. Neix d'una necessitat compartida de reactivació d’un solar abandonat. Les dinàmiques que s'hi han generat sempre han sigut des de la participació i la governança oberta i compartida. S'hi han programat activitats de tota mena que comparteixen els valors de la cultura lliure i la reivindicació de l’espai públic com a espai comú irrenunciable com a ciutadans. És un projecte del tot singular, únic a Vic que genera oportunitats de creixement, expressió i exhibició a joves artistes. Compleix també les funcions de ser un espai de trobada i de culturització popular.