Les aules compartides d'estudi, una aposta per a l'acompanyament i l'èxit educatiu

Torna a Fitxes de bones pràctiques

Les aules compartides d'estudi, una aposta per a l'acompanyament i l'èxit educatiu

Necessitat col·lectiva

En els darrers anys, i gràcies sobretot a l’arribada de població migrant al barri, el nivell educatiu dels joves de Sant Roc i les seves expectatives acadèmiques i laborals futures han augmentat. Cada cop més, ens trobem amb joves que cursen estudis postobligatoris (batxillerats i cicles formatius, sobretot), però que a causa de la seva realitat, i a la de les seves famílies, necessiten suport per sortir-se’n i seguir amb els seus estudis.

I tenint clar que l’educació transforma vides i és un dels elements més potents per trencar amb l’espiral de pobresa, l’Ateneu Sant Roc va fer un pas endavant per seguir acompanyant aquests joves.  

A partir d’aquí, es van crear les aules d’estudi, reestructurant els antics espais de reforç escolar, per adaptar-les a les noves demandes i necessitats d’acompanyament educatiu dels joves. Aquest model, que primer es va implementar a l'entitat, al cap de 4 anys, es va replicar a l’Institut Eugeni d’Ors, l'institu públic de Sant Roc i que està davant de l'entitat.

A partir de la demanda de l'Institut, i aprofitant l'expertesa de l'Ateneu en l'àmbit de l'educació no formal, i amb el model d'intervenció de les aules, es va crear aquest projecte compartit que suma esforços i recursos vers un objectiu comú.

Objectius i accions

Objectius concrets:

1.Consolidar l’aprenentatge de les competències bàsiques.
2. Millorar el rendiment escolar dels joves.
3. Desenvolupar competències d’organització, planificació i desenvolupament en relació amb l’estudi i l’acompliment de tasques educatives diverses. 
4. Estimular el gust per aprendre i per la feina ben feta.
5. Desenvolupar habilitats socials que millorin la inclusió en el medi escolar i social.
6. Ampliar les expectatives de futur en relació amb la formació i l’itinerari personal.

Les aules d’estudi poden tenir diferents modalitats. Ens trobem espais on els joves fan deures i l’equip educatiu dona suport puntual i acompanya en la mesura de les demandes, o aules d’estudi més estructurades on un educador (normalment voluntari) fa reforç d’una matèria o àmbit concret amb un grup estable de joves.

La metodologia de treball és molt concreta, i s’estructura de la següent manera:
- Primer es realitzen els deures de l’escola de manera autònoma i proporcionant-los ajuda des de l’equip educatiu, quan sigui necessari. Els dies en els quals no tenen deures es dediquen a la lectura i comprensió lectora; càlcul bàsic…
- Es preguntar per l’assistència a l’escola; demanar-los-hi com han anat els exàmens; revisar les seves notes de l’escola. Es parlar amb els tutors per establir objectius i coordinar-nos conjuntament.
- S'insisteix que els joves portin l’agenda a l’Ateneu i reforçar que hi apuntin totes les tasques escolars, i que alhora, portin els deures de l’escola.
- Reforçar positivament el seu treball; ser exigents amb les feines que fan i estimular-los perquè ells també ho siguin. 
- Reforçar el treball en silenci; la recerca d’informació; l’ajuda mútua entre els companys; l’escolta activa quan li estem explicant algun exercici; la paciència.
- Reflexionar amb els joves, sobretot a les tutories, al voltant de què voldran ser quan siguin grans. Fer-los adonar que el seu futur està relacionat amb el seu èxit escolar, en bona part.
 

Comunitat

En el projecte hi ha 3 actors principals:

Els joves participants: Joves del barri de Sant Roc, i per extensió del territori de Badalona Sud, principalment d’origen migrat (Pakistan, Marroc, Xina i diferents països de Llatinoamèrica) que estan cursant batxillerat o cicles formatius, i que de manera voluntària assisteixen a les aules d’estudi i als diferents espais d’acompanyament.

L'Ateneu Sant Roc: entitat impulsora del projecte, qui aporta l'expertesa amb el treball en joves en els espais d'educació formal, i qui aporta l'equip educatiu que participa en el projecte.

L'Institut Eugeni d'Ors: l'altra ens impulsor, d'on sorgeix la demanda i els joves, i qui cedeix els espais i els recursos que té a disposició per a la realització del projecte. S'ocupa de vetllar pel seguiment i acompanyament dels i les joves participants i per coordinar-se amb el professorat.

Governança

És un projecte que es decideix i es promou conjuntament entre l'Ateneu Sant Roc i l'Instutut Eugeni d'Ors. Cada inici de curs, en funció de les demandes i necessitats del sjoves, que l'expressen als seus referents educatius, es configura el model de les aules d'estudi, i l'Ateneu dissenya la tasca educativa i l'equip que l'encapçalarà.

A final de curs, juny, se'n fa una avaluació i es fa la proposta de millora per al curs vinent.

Arrelament i compromís territorial

El compromís territorial, de l'Ateneu i l'Institut, en l'àmbit educatiu i social és el que impulsa aquest projecte, sumant recursos i esforços per un objectiu comú: l'acompanyament i l'èxit educatiu dels joves de Sant Roc.

Les dues entitats estan arrelades al territori des de fa molt anys, l'Ateneu des del naixement del barri als anys seixanta, i l'Institut, des dels anys setanta, i sempre han treballat de manera conjunta i coordinada (cedint espais, compartint projectes i recursos, coordinant-se en l'atenció i acompanyament a joves,....)i aquesta xarxa va impulsar el projecte de les aules compartides d'estudi.

Intercooperació i desenvolupament econòmic

És un projecte que fomenta l'ocupació dels joves del barri en la mesura que el seu èxit acadèmic pot augmentar les seves oportunitats laborals futures, però no fomenta ni el desenvolupament econòmic ni l'ocupació de manera directe.

Impacte i replicabilitat

El primer impacte esperat és en els joves, i el projecte pretén:
1. Donar suport a l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat de les i els joves, respectant les peculiaritats individuals.
2. Afavorir el procés de socialització de nois i noies, tot creant espais de convivència entre els joves.
3. Potenciar un espai que eviti, en la mesura del possible, el deteriorament de les situacions de risc que els envolten.
4. Millorar el rendiment acadèmic, tot compensant les deficiències socioeducatives i estimulant el seu interès per l’adquisició de coneixements.
5. Facilitar el coneixement de les llengües catalana i castellana com a element integrador.

A més, pel que fa a l’entorn, es pretén: 
1. Incrementar, de manera progressiva, el nivell educatiu del barri tot contribuint a l’èxit acadèmic i evitant l’abandonament escolar.
2. Millorar les situacions de pobresa i exclusió de les famílies del barri en la mesura que un major nivell acadèmic dels joves permet augmentar les seves oportunitats laborals futures.
3. Fomentar l’interès en els estudis a altres joves, en els germans petits, i en la resta de la família, a partir de les experiències positives dels joves participants.
4. Promoure la igualtat d’oportunitats en un entorn vulnerable com és Sant Roc, possibilitant espais educatius, socials i de convivència.

El projecte es sostenible si compte amb la implicació i participació amb recursos de dues entitats (social i educativa), i alhora, amb la implicació de persones voluntàries, i és fàcilment replicable si compte amb aquests recursos.