Patis Coeducatius – Guia per a la transformació feminista dels espais educatius

Torna a Fitxes de bones pràctiques

Patis Coeducatius – Guia per a la transformació feminista dels espais educatius

Necessitat col·lectiva
  • Anàlisi del que estava passant als patis escolars, que no eren equitatius.
  • Els nens ocupaven gairebé tot l’espai amb els seus jocs i les nenes quedaven arraconades, a vegades elles organitzaven algun joc, però sovint no el podien seguir perquè ells els prenien el lloc.
  • Identificació a través d’anàlisi, observació i experiències escolars., especialment als patis.
Objectius i accions

Contribuir a la reflexió feminista sobre l’educació, aportant-hi teoria, metodologia i pràctica. Com a resultat de l’experiència i del desenvolupament de diversos projectes desenvolupats, des de Col·lectiu Punt 6 amb l’experiència en urbanisme feminista i processos participatius i des de Coeducació a partir del treball a diverses escoles en la incorporació de la perspectiva de gènere a l’educació i als espais, recollim de manera sistemàtica tant el marc teòric de treball com les metodologies emprades, per tal de compartir eines i pautes de treball a l’hora d’acompanyar les comunitats educatives i totes les persones que estiguin interessades en reflexionar sobre el pati
 

Comunitat

Cooperativa Col·lectiu Punt 6 una cooperativa de treball sense ànim de lucre formada per 5 sòcies i actualment 3 treballadores i diverses col·laboradores. Som un grup de professionals urbanistes, sociòlogues i arquitectes feministes que repensem els espais domèstics, comunitaris i públics des d’una perspectiva de gènere interseccional a través de la participació i l’acció comunitària, i amb l’objectiu de posar les necessitats de les persones en el centre de les decisions.

  • Escola Baró de Viver , l’escola pública Baró de Viver, la vida d’escola sorgeix de la relació entre tota la comunitat educativa i el desig de conèixer el món.
  • Escola Drassanes, treballem per fer del nostre alumnat  persones responsables a qui s’ha donat una educació integral tenint en compte tant la part acadèmica com l’emocional. educ
  • Formació, recerca i consultoria feminista: Una cooperativa feminista que aporta la seva experiència i expertesa per construir una societat que posi les persones i la cura al centre.
  • Cooperativa Coeducació, ara es diuen Vira cooperativa. 
Governança

S’ha desenvolupat mitjançant un procés comunitari en 4 fases:

Fase 1: Fem Comunitat i canviem la mirada. Com comencem? Definició del projecte i formar grups motors.

Fase 2: Observem, analitzem i qüestionem. Què hi passa, als patis? Recollida de dades i vivències, anàlisi i reflexió i elaboració d’una diagnosi participativa del pati.

Fase 3: Repensem, reequilibrem i transformem. Què proposem perquè els patis siguin coeducatius? Treballar a partir dels objectius, identificar les actuacions, validar les actuacions, transformar el pati.

Fase 4 : Valorem i acompanyem. Què hem transformat i com seguim? Avaluació, seguiment i acompanyament.

Arrelament i compromís territorial

Transformació d’espai educatiu de l’Escola Drassanes, obrir el pati de l’escola per a transformar la ciutat des d’una perspectiva de gènere.

Compromís amb les persones, els processos i l’entorn

Projecte d'interco-operació entre dues cooperatives expertes en feminisme, urbanisme i educació. Suport d’expertes en educació, sociologia, urbanisme o arquitectura.

Sostenibilitat

La guia de Patis Coeducatius és una metodologia per obrir a altres escoles de tot el territori que vulguin replantejar el funcionament dels seus patis amb mirada feminista. L’objectiu és que sigui un recurs perquè les escoles es puguin adonar del funcionament als patis.

Relació amb l’administració

L’Escola Drassanes havia fet un treball previ amb el CIRD (Centre d’Informació i Recursos per a les Dones) de la Diputació de Barcelona on s’havien recollit observacions fetes al pati des de la mirada coeducativa.