Obrim els Patis

Torna a Fitxes de bones pràctiques

Obrim els Patis

Necessitat col·lectiva

L’Escola de Balàfia, la Regidoria de Participació Ciutadana, la Regidoria d'Educació i les entitats del barri impulsen aquest projecte a partir de la necessitat detectada per part de l’escola de què els caps de setmana els nens i joves del barri salten la tanca per fer ús de l’espai. Això suposa un risc que es pot evitar amb un gest tan fàcil com obrir la porta els caps de setmana. Els patis oberts són una experiència amb recorregut previ tant a la ciutat de Lleida com en altres ciutats. A la vegada, el projecte també respon a la necessitat d'oferir espais de joc i esbarjo al barri, especialment a la part antiga del barri, coneguda com la "Balàfia vella", una zona que compta amb molts menys equipaments i recursos que la part del barri de construcció més recent.

Objectius i accions

-Oferir espais d'oci pels infants i joves del barri.

-Reivindicar les zones del barri més desfavorides. 

-Consisteix a obrir tots els caps de setmana de l'any i els períodes de vacances la porta d'accés al pati a les 10 del matí i tancar la porta entre les 6 i les 8 de la tarda segons l'època de l'any.

Comunitat

La comunitat que ho gestiona la conforma un grup de 7 voluntaris format per persones del barri, algunes vinculades a entitats del barri o de la ciutat: la mateixa Escola Balàfia, l'Associació Nostàlgia i l'Esplai de Gent Gran. En aquest cas sí que recull la diversitat del barri, ja que els voluntaris que conformen l'acció són de diferents ètnies, tot i que en aquest moment està regit tot per homes, tot i que no hi ha una diferenciació entre sexes i es pot apuntar com a voluntari tothom qui vulgui.

Governança

L'espai des d'on s'ha impulsat la iniciativa i des de on es prenen principalment les decisions és el Grup Dinamitzador: un grup format per entitats del barri amb la tutela de l'administració que es reuneix aproximadament mensualment i des d'on es tiren endavant iniciatives comunitàries. L'accés a la informació es garanteix gràcies a la vinculació de l'escola per oferir l'espai i els joves que ja utilitzaven el pati abans del projecte han fet difusió via veu, correu electrònic i WhatsApp als altres veïns del barri. Es fan reunions de valoració del projecte, però no hi ha una eina concreta d'avaluació.

Arrelament i compromís territorial

Les vies que es tenen per detectar les necessitats, demandes i inquietuds del territori són preguntant als infants i joves sobre l’espai i tenir en compte l'opinió dels voluntaris. Els mateixos voluntaris formen part dels espais participatius previstos al barri com el Grup Dinamitzador, que va iniciar-se fa dos anys amb una detecció de necessitats elaborada pel barri i amb l'anàlisi de les actes de les reunions passades dels Consells de Zona.

 L’impacte que es genera és el de satisfacció d’una necessitat real dins del territori, a part d’aquesta funció que està tenint èxit en el barri seria interessant que es diversifiqués la gent que acull aquest espai. Per a fomentar-ho, s'està fent difusió del projecte a les altres zones i als altres centres educatius del barri i també s'han organitzat dues activitats al pati amb l'objectiu de fomentar-ne la difusió.

Intercooperació i desenvolupament econòmic

El projecte en si ja és una xarxa d'agents entre els quals s'estan teixint relacions prèviament inexistents que donen valor a la vida comunitària al barri. El projecte també es coordina amb el Pla Educatiu d'Entorn de la Regidoria d'Educació.

 

Actualment, el projecte no promou el desenvolupament econòmic ni fomenta l'ocupació del territori. El tipus de model ideal seria crear un lloc de feina per una persona que s'encarregués de la dinamització del pati.

Compromís amb les persones, els processos i l’entorn

L'espai s'ha convertit en un punt de referència d'oci i de socialització els caps de setmana. No només per a infants i adolescents, sinó també per a famílies.

Impacte i replicabilitat

L'espai s'ha convertit en un punt de referència d'oci i de socialització els caps de setmana. No només per a infants i adolescents, sinó també per a famílies. Un element clau és que dona resposta a una necessitat latent, que s’ha impulsat gràcies a una xarxa ja creada per l’escola i les entitats vinculades. Així doncs, la xarxa veïnal és imprescindible per replicar un projecte com aquest. És destacable del projecte com amb uns esforços ben mínims es pot tirar endavant un projecte amb tant recorregut i que satisfà completament una necessitat detectada. 

Seria ideal poder retribuir econòmicament la tasca de l'actual voluntariat per tal de garantir la continuïtat del projecte. La resposta a la necessitat detectada és molt senzilla: els infants i joves manifesten la necessitat de fer servir el pati a través de saltar la tanca, posem fil a l'agulla i evitem que ho hagin de fer dignificant les seves necessitats i donant-los veu.