ECO MEDIA

Torna a Fitxes de bones pràctiques

ECO MEDIA

Necessitat col·lectiva

El problema de l'exclusió social i dels col·lectius més vulnerables s'ha accentuat durant la recessió econòmica dels darrers anys. Els municipis i els ens locals han liderat les respostes als problemes més urgents de la societat, entre les quals destaca el treball en xarxa, el suport a les necessitats bàsiques, l'atenció personalitzada a les persones afectades per la pobresa energètica i als grups en risc d'exclusió social.

Però de vegades, hi han grups de persones que es queden fóra dels serveis de suport i formació.
El projecte "ECO-MEDIA, formació inclusiva en creació audiovisual i mèdia" és una iniciativa singular i innovadora, organitzada per l'Associació Sant Feliu Film Office i la col·laboració de BiiVisual en el marc del projecte de la Comunalitat urbana de Sant Feliu "Districte Cooperatiu d'Innovació Digital de Sant Feliu de Llobregat" amb el suport de l'Ajuntament (Àrea Innovació).

Es tracta d'una formació capacitadora en el sector audiovisual adreçada a joves entre 16 i 26 anys, sense requisits previs formatius, de la ciutat i la comarca, per tal que puguin conèixer de primera mà, per una banda, els fonaments bàsics teòric-pràctics del sector audiovisual i per altra quines són les principals branques laborals en les quals es poden formar per acabar-hi treballant i/o especialitzant-se. És una pràctica innovadora, que adreça un problema vigent com és el dels joves sense treball ni formació activa i els dirigeix cap a un sector laboral en creixement.

ECO-Media vol integrar als joves al món laboral i professional del sector audiovisual i a la vegada dotar-los dels coneixements bàsics per poder ser autosuficients i poder tractar tots els processos d'una producció audiovisual; Preproducció, Producció, Postproducció i Distribució. El programa introdueix l'audiovisual com a una eina molt potent de transformació social i foment de la creació de canals de difusió digitals dels projectes que desenvolupen els propis alumnes dins de la mateixa formació com a forma d'empoderar-se i d'explicar la seva història.

Objectius i accions

OBJECTIUS:
Generals:
- Dotar dels coneixements teòrics i pràctics necessaris als joves participants per tal que puguin començar el seu itinerari laboral-professional dins del sector audiovisual.
Específics:
- Dotar dels fonaments bàsics audiovisuals als joves participants en matèria específica audiovisual (llum, tipologies de càmeres, estructura interna del sector audiovisual…)
- Posar en pràctica els coneixements teòrico-pràctics en un entorn real de treball.
- Dotar d’eines de comunicació i empoderament digital a un col·lectiu jove per tal que pugui generar continguts digitals amb un nivell professional i la seva pròpia mirada.
- Apropar als joves participants a la realitat que hi ha empreses del sector audiovisual que treballen des d’una visió d’economia social i solidària i que és possible dedicar-se a aquest sector amb un impacte social positiu.
- Explorar confluències del sector audiovisual, mèdia i gaming com una oportunitat de promoció professional.

ACTIVITATS:
Acció Formativa:
o Mòdul 1: creació audiovisual: Conèixer el mètode de treball del sector audiovisual, desenvolupar eines i coneixements de creació audiovisual i dotar l’estudiant de la capacitat de generar contingut.
o Mòdul 2: tecnificació audiovisual: Conèixer la metodologia de treball en l’audiovisual, formar en la manipulació d’equips audiovisuals específics, conèixer les directrius bàsiques de seguretat ‘on set’ i formar professionalment en els rolls audiovisuals.
o Mòdul 3: els nous formats audiovisuals: Conèixer els nous formats audiovisuals, treballar eines de realització, edició i enregistrament audiovisual , aprofundir en el format “broadcaster” o “streaming”, ser capaç de posar en pràctica els conceptes apresos en accions formatives anteriors, treballar en un entorn de treball col·lectiu, i generar un contingut audiovisual mitjançant eines d’streaming

Comunitat

ACTORS IMPLICATS: joves entre 16 i 26 anys, sense requisits previs formatius, de la ciutat i la comarca, centres de menors no acompanyats, centres de formació per a joves, espais juvenils, centres educatius, àrees municipals de Joventut, Promoció econòmica, Serveis socials i d'Innovació, empreses del sector audiovisual i el Centre d'Alt Rendiment C.A.R. Heron eSports Sant Feliu,(centre de referència en eSports del territori).

Els joves de la primera edició i els joves de la segona edició s'han unit en vàries ocasions per a crear un Media Club on compartir, crear i proposar productes i serveis audiovisuals.
El Club Media Sant Feliu vol promoure la creació de continguts digitals i transmèdia: vídeos, curtmetratges, webs, apps, videojocs i històries animades...  per tal que els joves, fent ús dels nous mitjans socials, puguin passar d'un paper passiu a un de creatiu i amb aquest traspàs puguin esdevenir actors claus per a la innovació social. 
A més els joves d'ECOMEDIA també s'uneixen i conflueixen amb altres joves de la Comunitat gamer de Heron e-sports generant un espai comunitari conformat per un grup de persones que representen un ventall molt ampli d'interessos socials, digitals i visuals.

El grau d'implicació dels joves d'ECOMedia és alta quan als 5 joves que inicien i finalitzen el programa; assisteixen a la majoria de les accions i actuacions i això vol dir cada dia durant 4 mesos de dilluns a divendres. Alguns van començar però per situacions sociofamiliars no van poder continuar i la interactuació amb altres joves de la comunitat gamer és habitual,ja que al llarg d'aquests mesos hi han hagut diferents esdeveniments.
El mateix espai Heron, on desenvolupen la majoria de les activitats i on es concentren els joves en els esdeveniments de gaming és un Punt Lila en sí mateix: això vol dir que si algun jove detecta algun comportament discriminatori o irrespectuós per qüestió de gènere ells/es mateix@s activen protocol i posen el focus en la correcció del comportament. Creant una comunitat MèdiaGaming de suport mutu i digital.

L'espai de MTK SPACE i COINNOVA Sant Feliu (Ajuntament)

Governança

Les activitats estan proposades per l'equip tècnic del programa que són les dinamitzadores de l'entitat Biivisual amb perfils d'educació social, però després són els i les joves qui proposen dur a terme accions a través dels mitjans tècnics que les entitats col·laboradores i activadores cedeixen (MTK Space, l'Associació Sant Feliu Film Office, Heron esports i CoInnova Sant Feliu).

Arrelament i compromís territorial

En els darrers anys s’ha pogut presenciar un gran creixement i diversificació del consum audiovisual ja sigui mitjançant plataformes de consum a la carta des de casa, com de l’emergència de noves maneres de comunicar i de fer entreteniment amb la consolidació de l’streaming com a canal de comunicació a través d’ eines com Twitch o Youtube. Aquesta situació, accelerada degut al canvi de les tendències de consum arrel de la pandèmia, fa palès que el sector audiovisual i multimèdia està en alça i cada cop més es relaciona amb altres indústries com la dels esdeveniments, entreteniment electrònic, i art, els quals tenen la necessitat d'explicar històries i de fer-ho amb un cert nivell de qualitat. Aquestes noves necessitats fan que el sector audiovisual requereixi de treballadors/es de manera usual. Aquest perfils laborals són ben diversos i amb diferents graus de complexitat i necessitat formativa. Podem parlar des de directors, realitzadors o directors de fotografia fins a elèctrics, gaffers, serveis de vigilància o logística, muntadors d’estructures efímeres, maquilladors/es i vestuari, entre d’altres.

Moltes d’aquestes professions es desconeixen, i és aquest raonament, combinat amb la necessitat d’adreçar uns nivells d’atur superiors al 30% entre els joves de Sant Feliu de Llobregat, han fet pensar que apropar als joves del municipi que estiguin a l‘atur i fora del sistema educatiu –en anglès, “Not in Education, Employment, or Training”, o NEET- a aquest àmbit del món professional mitjançant una formació “learning by doing” pot ser beneficiós de cara a millorar les perspectives laborals del jovent. D’aquesta manera, els joves fora del sistema escolar de Sant Feliu de Llobregat, especialment els més vulnerables, poden tenir l’oportunitat d’aprendre competències en matèria audiovisual i de creació de continguts audiovisuals.

Intercooperació i desenvolupament econòmic

El projecte promou la intercooperació entre els membres, promou la cooperació al territori, ja que no hi ha un projecte semblant i connecta diferents actors de l'àmbit, estimulant el suport mutu en diferents direccions (dels professionals als joves, dels joves entre els joves, de les entitats que hi participen amb els joves, dels joves amb activitats que organitzen entitats locals i privades...) i altres que puguin sorgir.

El sector audiovisual requereixi de treballadors/es de manera usual i de nous perfils digitals i audiovisuals més auxiliars; tan pel que fa al suport en realització, fotografia, producció,postproducció, muntadors d’estructures efímeres, entre d’altres.

Aquest programa acompanya i forma,potencia la inserció, la preparació tècnica i de recerca laboral, i connecta amb les necessitats de manca de perfils auxiliars d'empreses del sector. 
Com dèiem, tot plegat combinat amb la necessitat d’adreçar uns nivells d’atur superiors al 30% entre els joves de Sant Feliu de Llobregat, és beneficiós per al foment de l'ocupació territorial.

D’aquesta manera, els joves fora del sistema escolar de Sant Feliu de Llobregat, especialment els més vulnerables, poden tenir l’oportunitat d’aprendre competències en matèria audiovisual i de creació de continguts audiovisuals i conèixer el món laboral del sector i les seves possibilitats.

Compromís amb les persones, els processos i l’entorn

IMPACTE QUAN A GÈNERE INCLUSIÓ I PARTICIPACIÓ
Aquesta formació és oberta i inclusiva, hi ha accés a tota persona jove que tingui interès en la temàtica i de qualsevol origen formatiu.

IMPACTE SOBRE LA CIUTADANIA: les activitats i accions que realitzen els joves d'ecomedia permeten tenir més consciència de la situació de crisi present i futura que viuen molts joves que han de migrar dels seus països i no poden homologar estudis, no tenen habitatge ni cobertura familiar.., i més enllà dels recursos públics oficials i formals moltes vegades queden fóra del sistema. Aquest programa els obre les portes social i formativament parlant i més.

IMPACTE SOBRE EL TEIXIT ASSOCIATIU i empresarial: promouen el treball conjunt amb entitats i empreses. Fomenten el treball en xarxa, l'esperit del suport mutu i l'enriquiment humà.

Impactes en els mitjans de comunicació i xarxes:
https://www.santfeliu.cat/go.faces?xmid=23364&newid=32534
https://www.instagram.com/stories/highlights/17967190537920460/
https://www.youtube.com/watch?v=fNXB1rU9B0I&t=11s
https://www.bbp.cat/practicas_detalle.php?id_ficha=1882
https://www.tiktok.com/@mirakivisual?_t=8bDDJ84q6jd&_r=1
https://www.youtube.com/watch?v=01N4fORsZxc
https://h2ohistoriasoculta.wixsite.com/programa-eco-media (1a edició)

Relació amb l’administració

IMPACTE SOBRE L’ADMINISTRACIÓ: convida a l'Ajuntament a reflexionar sobre els serveis de suport que s'ofereixen moltes vegades sesgats i limitants quan a diversitat.

Impacte i replicabilitat

Replicabilitat: el projecte és replicable a qualsevol municipi, adaptant les accions i activitats a les casuístiques dels mateixos, així com pot ser replicable en el temps.

Escalabalitat: l'Eco Media pot derivar en el Club Media local.
Com pot un ciutadà normal participar del disseny d'una ciutat intel·ligent? Aportant i construint solucions. La co-producció fomenta la innovació i afavoreix el disseny de noves prestacions d'utilitat pública, el que genera noves activitats (econòmiques, socials...) i augmenta el valor públic.
El fet de treballar amb la ciutadania aporta aire fresc i noves perspectives, més possibilitats de desenvolupar allò que realment importa als usuaris, aprofitar el coneixement acumulat tant pels treballadors de diverses organitzacions com obrir noves oportunitats amb altres emprenedors i empreses de l'entorn de Sant Feliu de Llobregat. 
El Club Media Sant Feliu vol promoure la creació de continguts digitals i transmèdia: vídeos, curtmetratges, webs, apps, videojocs i històries animades...  per tal que la ciutadania, fent ús dels nous mitjans socials, pugui passar d'un paper passiu a un de creatiu i amb aquest traspàs pugui esdevenir un actor clau per a la innovació social.
La diversitat d'interessos visuals així com la diferència de perfils dins del món audiovisual fa que un espai comunitari de trobada sigui molt enriquidor per totes les parts.
La introducció dels smartphones com a eina audiovisual i com a canal d'informació, la immediatesa i economització dels sistemes ha permès quasi tothom pugui ser productor, director i emissor del seu propi contingut. Es tracta d’una pràctica innovadora, que adreça un problema vigent com és el dels joves sense treball ni formació activa i els dirigeix cap a un sector laboral en creixement.

ECOMEDIA doncs, empodera, dóna eines, suport i acompanyament per a què persones que pensaven que no tindrien un futur professional puguin desenvolupar el seu projecte o itinerari, aportant valor social i inclusió a un sector majoritàriament poc diversificat.