Biblioteca Social dels Habitatges Montseny

Torna a Fitxes de bones pràctiques

Biblioteca Social dels Habitatges Montseny

Necessitat col·lectiva

La biblioteca va començar com una iniciativa de l'Associació de Veïns i Veïnes del barri del Montseny amb la Rosita Verdaguer com a màxima impulsora. Els veïns gestionaven l'espai i els horaris d'obertura per oferir un servei de lectura i cultura compartit i autogestionat.
Anys més tard, la biblioteca va passar a gestionar-se des de l'AVV del Remei amb Carme Vilaregut al capdavant. La biblioteca va funcionar una temporada a partir de la força i implicació de persones voluntàries amb la voluntat d'atendre als infants del barri en situació vulnerable i en risc d’exclusió social. 

És una iniciativa d'educació popular que surt de les característiques d’un  barri treballador acollint famílies nouvingudes arrel de totes les onades d’immigració des dels anys 60, entenent el barri com un element socioeducatiu de gran importància.

Objectius i accions
  • Aprofitar l’espai de la biblioteca del Montseny, ubicat dins el mateix Centre Cívic del Montseny,  i dissenyar un projecte conjuntament amb el suport de l’administració local, on els infants hi puguin realitzar activitats de suport extraescolar, artístiques i socioeducatives de tot tipus, per aconseguir un desenvolupament més integral.
  • Crear un vincle afectiu, de suport i ajuda quotidià i proper, en el qual les necessitats dels infants siguin descobertes i escoltades.
  • Treballar amb les famílies el valor de l’espai, explicar les activitats que s’hi fan i s’hi poden fer, en un marc de respecte i suport mutu.
  • Reforçar l’ús de la llengua catalana com a llengua vehicular i de relació.


SERVEIS:

  • Suport a deures , reforç extraescolar.
  • Lleure educatiu, tallers artístics, tallers de ioga, circ i psicomotricitat basats en el coneixement i respecte per al propi cos i el dels altres . Tallers de teatre, cuina i jocs de taula.
  • Introducció d'un berenar sa, a base de fruita, per a contrarestar una alimentació pobre i basada en aliments del tot processats. En col·laboració amb entitats respectuoses amb el medi ambient i que acompleixin aquest objectiu.
  • Participació comunitària i enxarxament amb el barri
  • Vincle amb les famílies fent-les partícips dels processos educatius dels infants
     
Comunitat

1. Grup d'acompanyants (tècnica + 9 voluntaris)

2. AVV del Remei (sòcies referents) + Infants i famílies

3. Entitats del territori, Consell de Barri, Ajuntament de Vic

 

 

La Fera Ferotge SCCL., Biblioteca Pilarin Bayés, Universitat de Vic, Punt Òmnia, ACVIC, Col·lectiu Radio Clota, Cineclub Vic, Terra Fèrtil, Mengem Osona, La Farinera, Jove Activa’t, Options Catalunya-Nepal, Fundació Impulsa, Sagals d’Osona, projecte Xerrem Junts.

1 persona tècnica + 2 persones per fer suport a deures

9 voluntàries

3 sòcies AVV Remei

talleristes puntuals

 

 

Governança

La gestió del projecte correspon a l’AVV Remei amb la col·laboració econòmica de l'Ajuntament de Vic. 

L'accés a la biblioteca com a usuari és gratuït. Tot i així, hi ha limitacions en l'aforament. Per això a inici de trimestre hi ha uns dies per realitzar inscripcions. D'aquesta manera, el usuaris setmanals sempre són els mateixos.

Per la programació de les activitats i del calendari, es realitzen diverses reunions anuals amb el coordinador i les persones voluntàries. Tot valorant el funcionament d'anys anteriors els responsables han perfilat dinàmiques i actuacions, adequant-les a la realitat dels infants que en són usuaris, que se'ls acosten, els demanen i expliquen les seves necessitats. Així doncs, l'espai està molt obert a la demanda de les famílies i dels infants i s'intenta donar resposta a aquestes necessitats percebudes o expressades.

Un cop per setmana es fa una assemblea amb els infants on ells mateixos decideixen les seves preferències per la setmana següent. 

Arrelament i compromís territorial

Al formar part de l'AVV Remei, hi ha una vinculació molt estreta entre el què passa al territori i el què es produeix a la biblioteca. En aquest sentit, hi ha bona coordinació amb els altres projectes educatius de barri que s'estan desenvolupant com per exemple les extraescolars compartides del Pla Estratègic del Remei. 
És interessant destacar que és la única biblioteca social de la ciutat de Vic, la qual està desenvolupant activitats i propostes socioeducatives amb un perfil de persones professionals i voluntàries. 

Intercooperació i desenvolupament econòmic

L'equip de la biblioteca té un acord amb l'Associació Mengem Osona per garantir que tots els nens i nenes que participen del projecte tinguin un berenar saludable, ecològic i km0. És per això que cada setmana Mengem Osona distribueix fruita a la biblioteca per tal de vetllar per aquest fi.
D'altra banda, la Biblioteca Montseny forma part dels programes de pràctiques del Grau d'Educació de la UVIC, per la qual cosa també compleix la funció d'espai formatiu per a futurs professionals de l'educació. 

Compromís amb les persones, els processos i l’entorn

La Biblioteca del Montseny afavoreix la conciliació familiar ja que facilita un espai educatiu en horari laboral. Alhora, l’educació emocional i la cura són un eix central del projecte, treballant per tal que la Biblioteca esdevingui un espai segur i zona de confort pels infants i joves que hi participen.

Sostenibilitat

Actualment el projecte és sostenible gràcies a una inversió de l'Ajuntament de Vic en recursos tècnics i econòmics. Els anys han demostrat el valor incalculable del projecte per això s'ha anat reforçant amb recuros públics i s'ha anat consolidant un model de funcionament i una major estructura organitzativa.

Relació amb l’administració

El seu funcionament és el resultat d'un treball que ve de lluny i que s'ha mantingut gràcies a un treball en xarxa entre l'AVV del Remei, persones voluntàries i l'Ajuntament, entitats que treballen per un objectiu comú i generen una xarxa basada en el suport mutu i en la realitat d'una millora social.

Impacte i replicabilitat

Per tal de que el projecte sigui replicable és molt important que la necessitat sigui detectada pel barri i que sigui la mateixa comunitat que s’organitza per buscar solucions.