Activitat de disseny de l'activació de la Xarxa de Suport Mutu de La Sagrera

Torna a Fitxes de bones pràctiques

Activitat de disseny de l'activació de la Xarxa de Suport Mutu de La Sagrera

Necessitat col·lectiva

Definir quina és la necessitat; origen de la iniciativa, identificar per part de qui ha estat detectada, com es preveu donar-li resposta, com i qui ha definit la problemàtica; etc.

“El suport mutu és l’acte radical que consisteix a tenir cura els uns dels altres tot treballant per canviar el món.” Dean Spade

L’objectiu ha estat sempre cuidar de les veïnes, l’inici de la xarxa la defineix el context de la pandèmia i ha continuat en format més diluït però encara amb el mateix esperit de crear nuclis d’unió i sostén per a la comunitat. Buscar respostes a les necessitats de les veïnes amb accions solidàries al territori ha estat la continuació de la xarxa de Suport Mutu de La Sagrera.

 

Objectius i accions

Detectar necessitats de les veïnes, entitats o pròpies per a articular-ne una solució de manera autogestionada i assamblearia.

Una activitat concreta va ser atendre la crida de Colectic, cooperativa que gestiona el Canòdrom per a oferir un servei de barra a les nits de cinema de Juliol. Des de la Xarxa de Suport Mutu ho vam articular com a excusa per tornar a reunir sponsoritzacion de menjar i sostenir el mínim de despeses possibles per poder donar el guany més alt possible a la causa triada: els diners sbrants anirien a la Sagrera es Mou al projecte de nadons.

Comunitat

Xarxa de suport Mutu de La Sagrera: un grup de veïnes que amb reunions periòdiques prenen les decisions de manera assembleària i reben les peticions d'altres persones o col·lectius.

Colectic: Gestora del Canòdrom, equipament del barri, són qui posen sobre la taula la gestió del servei de bar per les veïnes.

El cicle de cinema a la Fresca de Juliol del Canòdrom , el podríem identificar com un bé comú que pertany a les veïnes del barri del Congrés de Barcelona. Un punt de trobada a les instal·lacions del Canòdrom.

Menjador ca la Rosa: responsable de l'eix d’alimentació de la comunalitat, fa l’assessorament sobre el funcionament de la barra. 

Diferents empreses que han ofert menjar durant la pandèmia, l’ofereixen també com a donació, pa, embotits, refrescos, això implica veïnes i les vincula de manera diferent amb el comerç local.

Les veïnes que reben el servei de bar i entenen altres formes de gestionar el capital.

La Sagrera es Mou; associació de La Sagrera receptora del benefici de la barra. En concret el projecte que duen a terme on abasteixen les famílies amb nadons de bolquers, llitets i farinetes.

Governança

La Xarxa es caracteritza per l’autogestió i la presa de decisions assembleària de les membres, la xarxa va cap on decideix la xarxa, amb mecanismes de protecció com l’acollida, l’acompanyament i l’expulsió si s’escaigués.

Arrelament i compromís territorial

Els canals per rebre peticions de suport pot variar.

Un canal de Facebook vehicula ofertes i demandes de feina.

Les converses directes entre entitats del barri poden fer arribar necessitats detectades.

Impacte i replicabilitat

El projecte és autosostenible en aquests moments, es nodreix de donacions i de campanyes puntuals si han de respondre a una necessitat concreta, per exemple es va obrir un núm de cc per a donacions per poder comprar aliments en un inici, després van arribar donacions de menjar. El romanent va anar a parar a la Sagrera es mou.

No hi ha cap remuneració per treball, el treball és voluntari. 

Es poden fer capacitacions i recomanar formacions amb la finalitat d'inserir persones vulnerables al món laboral, però les participants no en tenen l’expertesa suficient perquè sigui un constant.

Cada barri pot tenir una xarxa de suport amb diferents funcions. Cal Autoorganitzarse, trobar un punt de reunió i un projecte a desenvolupar.